Thursday, October 29, 2009

Kuda Tunggangan



Assalamualaikum.

Ini adalah kuda tunggangan aku.
Sudah lama dia berkhidmat dgn aku.
Hampir 4 tahun lamanya.
Byk kenangan aku dan dia.
Bermacam-macam yg telah kami lalui bersama.

Tayar bocor tgh jalan. Jarang2.
Temperature naik tiba2. Jarang2.
Aircond xberfungsi tiba2. Kadang2.
Radio mati tiba2. Selalu.


Masjid Tanah, Melaka-Teluk Panglima Garang, Selangor. Biasa.
Masjid Tanah, Melaka - Paka, Terengganu. Biasa.
Masjid Tanah, Melaka - Muar, Johor. Biasa.
Masjid Tanah, Melaka - P. Gudang, Johor. Biasa.
Paka, Terengganu - Teluk Panglima Garang, Selangor. Biasa.
Paka, Terengganu - Sg Petani, Kedah. Biasa.
Gurun, Kedah - Jitra, Kedah. Biasa.

Dulu.
Dia begitu gagah.
Dia begitu menawan.
Dia begitu meng-uja-kan.
Semua mata menjeling penuh cemburu jika berhenti di traffic light.
Semua gadis di kampung tertawan dengan warna metalik hitamnya. Kan hitam itu menawan.
Semua rakan persoalkan di mana aku rembat dia.

Kini.
Dia sudah uzur.
Sudah ada skru2nya yg tertanggal.
Sudah ada bunyi yg berdecit2 apabila memecut pada kelajuan 140.
Sudah ada seat yg terkoyak.
Sudah ada kesan kemek di punggungnya.
Sudah ada cat yang tertanggal di punggungnya jugak.

Dan.
Yg paling aku takuti.
Sudah ada karat di tubuhnya.

Aku kena bertindak segera.
Bertindak segera bermakna kos.
Kos bermakna kena keluarkan duit.
Keluarkan duit bermakna.......

Adusss!

1 comment:

deanamohammed said...

LOL....sama la mama nye kete pun kena karat dah..operasi untuk baik pulih cat..sebabnye dulu xcident dia cat tak bebetul..huahuahauaha..