Sunday, November 08, 2009

Lipan Bara : Teman Kembara

lipan bara

Assalamualaikum.

Anda kenal dengan haiwan di gambar atas?
Kisahnya begini;

Peristiwa ini berlaku sebulan sebelum bulan ramadhan.
Aku outstation di Paka.
Hujung minggu tiba, habis kerja bergegas balik ke Telok Panglima Garang.
Perjalanan biasanya akan mengambil masa selama tujuh jam.
Sedang sedap aku amik lap dengan kelajuan 120km/j, tiba-tiba aku terasa ada benda merayap-rayap atas kepala aku.
Dengan pantas aku menepisnya, sapp(sound effect) benda tu jatuh kat kaki aku.

Terkejut aku tengok benda tersebut.
Lipan bara sudah jadi penumpang haram dalam kereta aku.

Ini tidak boleh jadi.
Dah lah tak kongsi duit minyak.
Duit tol lagi aku bayar sorang.

Lipan bara tu pun bijak jugak.
Tak sempat aku nak pijak.
Dengan sepantas kilat beliau menyusupkan diri. Menyorok di celah-celah yang tak dapat aku capai.

Sampai kat Hentian Genting Sempah, aku sambar setin racun serangga.
Tanpa belas ihsan, satu kereta aku sembur dengan racun serangga tersebut.

15 minit berlalu. Senyap.
30 minit berlalu. Masih senyap.
45 minit pun masih senyap.
Lipan bara masih bersembunyi.

Ini sudah melampau. Aku start enjin kereta. Sambung drive. Tawakkal.

Lagi 20km nak sampai rumah. Baru beliau menonjolkan diri.
Dengan kejam, aku sembur racun serangga tersebut ke atas badan beliau.
Terus terkulai layu. Aku berhenti tepi KESAS. Kat tepi lebuhraya aku semadikan jasad beliau.
Tamatlah riwayat seekor lipan bara.

Aku sambung drive sambil dengar lagu Ekamatra - Pusara Lebuhraya

p/s: Sebenarnya aku cuak jugak masa drive tu. Serius besar beb.

4 comments:

deanamohammed said...

huish....nasib madey ok.....take care dik..

nuyuljana said...

besarnya lipan tu.

*pengsan*

Fahmi Amin said...

besar gile doo~ nasib baik die x sengat ko ye..dengar kata,lipan tu juz sakit kalau kene sengat sbb dah tua..yg lipan bara baru sakit& amat berbisa..tapi,x tau r betul ke x

fahmi fauzi said...

besaq gila bhai, sekali kena jahanam hidup...